sRGB vs Adobe RGB 1998 vs ProPhoto RGB och sRGB

sRGB vs Adobe RGB 1998 vs ProPhoto RGB och sRGB Denna teknik är den mest föredragna eftersom det kommer automatiskt konvertera alla bilder du export till Photoshop till sRGB utan någon färg förlust i webbformat. Det innebär att dess användare kan lida färghantering ränder frågor även om du arbetar med i sRGB och det kan vara mycket irriterande om användaren inte vet vad som händer du kan behöva veta färghantering grunderna men att vara en färghantering expert är inte obligatoriskt. En anledning till att vi behöver så stora RGB arbetsrymd som proPhoto RGB igen på grund av sin enkla storlek och för att motverka koppla mellan kartläggning till utgångs området utan potentiellt klippning. Du risk gamut klippning som du inte ser eftersom din bildskärm även om bred gamut bara visar sRGB eller AdobeRGB. 4. om du skjuter RAW inte bry sig om färgrymden inställningar i kameran. Svar 2 Erik B den 7 december 2018 vid 7:22 jag rätta mig om jag har fel här men om du arbetar i proPhoto färgrymd med en bildskärm som bara kan täcka sRGB-gamut den bild som visas på din bildskärm kommer att se mer off än det skulle om du arbetar i färgrymden sRGB. Jag har hittat en hel del av diskursen om färg utspelar sig i ett sammanhang som beskrivs av Counting kor skämt: två killar på ett tåg en sittande bredvid fönstret den andra på mittgången. Det är också en inställning som är ner till personliga preferenser men i nästan alla fall kommer du inte se en betydande skillnad mellan 12 bitar och 14 bitars RAW. Svar 7 Simon Richards december 7 2018 vid 1:38 PM mycket intressant artikel Spencer men jag märker min D850 är inställd på att skjuta i sRGB i motsats till Adobe RGB. Många av dessa färger faller utanför Adobe RGB 1998 och när du koda in i ett sådant utrymme du klippa färgerna till den grad att släta graderingar blir fasta blobbar i tryck igen på grund av olika former och skillnader i hur de två utrymmena avser luminans. Skrivare producera färg genom att lägga till bläck arbetsrymd profiler som är theoritically baserat på emissive enheter bygger på att bygga mer mättnad genom att lägga till mer ljus. Om du är efter total skärm-till-tryck likhet så ja kommer du förmodligen före att konvertera till sRGB eller Adobe RGB först beroende på vad din bildskärm kan visa .

. . .